Weboldalunk a használat elősegítése és a jobb felhasználói élmény érdekében sütiket, "cookie"-kat használ.
További információkat Adatkezelési nyilatkozatunkban talál.

Így készülhet fel az Ügyfélkapu megszűnésére – a legfontosabb tudnivalók

2025. január 16-tól az egyszerű egyfaktoros Ügyfélkapuval már nem lehet bejelentkezni az állami weboldalakra és alkalmazásokba, ehelyett a Digitális Állampolgár mobilalkalmazással vagy Ügyfélkapu+-szal jelentkezhet be. Érdemes időben felkészülni! Ebben a cikkben összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat.

Miért szűnik meg az Ügyfélkapu?  

A változásra azért van szükség, hogy az állampolgárok még biztonságosabban intézhessék az ügyeiket, és hogy ne élhessenek vissza illetéktelenek a személyazonosságukkal. Ezt a változást az elektronikus azonosítást és elektronikus aláírást Európai Uniós szinten szabályozó ún. eIDAS 2.0 rendelet is megköveteli, amely jóval szigorúbb biztonsági követelményeinek az egyszerű egyfaktoros Ügyfélkapu nem felel meg. 

Hogyan lehet ezentúl elektronikusan ügyet intézni? 

Ugyanúgy, ahogy eddig: ugyanazokra a weboldalakra kell belépni (pl. magyarorszag.hu, tarhely.gov.hu, eeszt.gov.hu, stb.), és ott ugyanúgy lehet bármilyen ügyintézést elindítani, mint eddig. Az egyetlen változás az, hogy az állampolgárok hogyan lépnek be ezekre: ezentúl csak Ügyfélkapu+-szal vagy Digitális Állampolgár mobilalkalmazással lehet belépni.  

Hogyan lehet Ügyfélkapu+-t regisztrálni?  

Azok az állampolgárok, akik már rendelkeznek egyfaktoros Ügyfélkapu regisztrációval, az itt leírt módon regisztrálhatnak az Ügyfélkapu+-ra. Akik még nem rendelkeznek Ügyfélkapu regisztrációval, azok bármely kormányablakban regisztrálhatnak, ehhez a személyazonosság igazolására van szükség. Majd a fenti leírásnak megfelelően válthatnak Ügyfélkapu+-ra. Arról, hogy hogyan lehet használni az Ügyfélkapu+ szolgáltatást a különböző eszközökön, ezen az oldalakon található több részletes, képekkel ellátott útmutató, illetve az alábbi videós ismertető is segítséget nyújt az igényléshez.

Az egyszerűbb kezelhetőség miatt javasolt a Digitális Állampolgár mobilalkalmazás választása, amellyel az Ügyfélkapu+-nál kényelmesebben, felhasználónév és jelszó nélkül, egy QR-kód beolvasásával lehet bejelentkezni az állami felületekre. 

Már van Digitális Állampolgár alkalmazásom, van teendőm?  

Nincsen. Azoknak az állampolgároknak, akik aktív digitális állampolgársággal rendelkeznek, nincs teendőjük, ők január 15. után is – ahogy már jelenleg is – be tudnak lépni a mobilalkalmazással az állami felületekre. 

Még nincs Digitális Állampolgár mobilalkalmazásom, mi a teendő? 

Az alkalmazást iOS vagy Android okoseszközökre is le lehet tölteni ingyen. Ahhoz, hogy az alkalmazás megfelelően működjön, az eszköznek az alábbi követelményeknek kell megfelelnie:  

Operációs rendszer: iOS 16, iPadOS 16 vagy újabb, Android 10 vagy újabb 
Feltört, azaz jailbreakelt vagy rootolt eszközön az alkalmazás nem használható. 
Huawei készülékeken nem használható az alkalmazás, kivéve azokat, amelyeken Android operációs rendszer fut (nem pedig Magic OS), valamint amelyeken hivatalosan elérhetők a Google szolgáltatásai, köztük a Google Play. 
Letöltést követően meg kell adni egy PIN-kódot, engedélyezni kell a biometrikus azonosítást (arcfelismerést/ujjlenyomat-olvasást), az értesítéseket és a kamera használatát. Majd regisztrálni kell az alkalmazásba, amihez a személyazonosság igazolása szükséges kormányablakban vagy eSzemélyi segítségével. Kormányablakos regisztráció során az ügyintéző ellenőrzi a személyazonosságot. A regisztrációhoz magunkkal kell vinni az okostelefont, amelyre letöltöttük az alkalmazást, illetve a személyazonosító igazolványt, jogosítványt vagy útlevelet. Fontos, hogy a készüléken legyen mobilinternet.  

eSzemélyis regisztrációhoz 2021. június 23. után kiállított, aktivált eSzemélyire van szükség, valamint arra, hogy az állampolgár tudja az ahhoz tartozó PIN-kódját. A regisztrációhoz itt talál segítséget. Rövidesen újabb online azonosítási mód válik elérhetővé, ami már régebbi okmányokkal is elvégezhető lesz. A sikeres regisztrációt követően az az alkalmazás értesítést küld a készülékre, ekkor meg kell nyitni az alkalmazást és elvégezni az alkalmazás által kért, a digitális állampolgárság aktiváláshoz szükséges utolsó lépéseket: megadni a születési dátumot, a felhasználó e-mail címét és mobiltelefonszámát. Az e-mailcímre és a mobilszámra az alkalmazás megerősítő kódot küld, amit be kell írni az alkalmazásba (visszaigazoló SMS-t egyelőre csak magyar telefonszámra lehet kérni). A regisztráció véglegesítése után el is lehet kezdeni az ügyintézést – akár az alkalmazásban, akár a szokott weboldalakon, amelyekre már felhasználónév ás jelszó megadása nélkül is be lehet jelentkezni, az alkalmazással beolvasva az adott ügyintézési felületen megjelenő QR-kódot. 

Forrás: www.magyarorszag.hu


Vissza az előző oldalra