Üdvözöljük a

Tájékoztató a KATA-ra vonatkozó módosításokról | Somogyi Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Kamarai rendezvények

<< 2020 Augusztus >>
KeSzeCsüSzoVa
     12
3456
7
89
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

Országos rendezvénynaptár

<< 2020 Augusztus >>
KeSzeCsüSzoVa
     12
3456
7
89
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

Tájékoztató a KATA-ra vonatkozó módosításokról

Szerző: Thurzó Ágnes | 2020. július 2.

A kisadózó vállalkozások tételes adójának (a továbbiakban: KATA) bevezetése, az adminisztrációs és adóterhek jelentős csökkentése révén, növelte a vállalkozási hajlandóságot, megkönnyítette az új vállalkozások elindítását és a vállalkozási ötletek megvalósítását.

A módosítás háttere:

A kisadózó vállalkozások tételes adójának (a továbbiakban: KATA) bevezetése, az adminisztrációs és adóterhek jelentős csökkentése révén, növelte a vállalkozási hajlandóságot, megkönnyítette az új vállalkozások elindítását és a vállalkozási ötletek megvalósítását. A KATA bevezetésekor meglévő gazdasági körülmények azonban az elmúlt években sokat változtak, nagy fejlődésen ment keresztül a teljes magyar gazdaság. Ezek a változások pedig szükségszerűen magával vonják az adókörnyezet folyamatos felülvizsgálatát, annak finomhangolását. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (a továbbiakban: MKIK) felülvizsgálta az adózási környezetet, valamint a kamarai rendszerbe érkező jelzéseket, és azok alapján fogalmazta meg javaslatát a KATA módosítására vonatkozóan. Ugyanakkor hangsúlyozni szükséges, hogy a pozitív vállalkozásfejlesztési hatások fenntartása érdekében, a módosítások során szükséges szem előtt tartani, hogy

  • a KATA adózási forma továbbra is maradjon egyszerű és átlátható, ezen felül pedig továbbra is cél, hogy
  • a KATA megőrizze versenyképességét, és
  • továbbra is az Európai Unió egyik legegyszerűbb és legkevesebb adóteherrel járó adófajtája maradhasson.
  • Cél a jövőben is, hogy a KATA egyszerre járuljon hozzá a gazdaság fehérítéséhez és a munkanélküliség csökkentéséhez is.
  • A KATA adózási forma hasznos, a múltban már bizonyított, a jövőben is szükség van rá, és minden kétség nélkül kijelenthető, hogy a tisztességes gazdasági szereplők számára továbbra is fenn kell tartani ezt az adózási formát.

Ahhoz azonban, hogy ezek a kedvező gazdasági hatások a jövőben is érvényesüljenek, módosítani kell a KATA jelenlegi előírásain, azért, hogy a KATA-t ne lehessen a munkaviszonyok visszaélésszerű átminősítésére felhasználni. Ez az „adófehérítés” fontos lépése lehet a hazai kis- és középvállalkozások versenyképességének megőrzésének és a munkaerőhiány csökkentésének folyamatában.

 

A Pénzügyminisztérium készített egy elemzést, amely szintén igazolja a módosítások szükségességét: 2013-ban az adónem bevezetésekor a KATÁT választóknak mindössze 3 százaléka volt foglalkoztatott korábban. Ez az arány 2019 végére jelentősen megnőtt: az akkor mintegy 377 ezer nyilvántartott katás közel 40 százaléka a vállalkozás megkezdése előtt alkalmazott volt, jellemzően munkaviszony keretei között foglalkoztatták (Forrás: PM).

 

A módosítás célja:

 

Alapvető cél: Kizárni a visszaélés lehetőségét

A javasolt módosítások hátterében az az alapvető gondolat húzódik meg, hogy

  • A módosításokkal további cél, hogy a tisztességes vállalkozások helyzetét javítsa, a piaci versenyt igazságosabbá tegye.
  • megakadályozható lehessen, hogy katásként alkalmazzák egyes munkáltatók a valójában munkaviszonyban dolgozó alkalmazottaikat.
  • A KATA visszaélésszerű alkalmazása az államháztartás bevételét csökkenti, de ezen felül a piaci versenyt is torzítja. Ennek megszüntetése nemzetgazdasági érdek, ezért prioritás kell, hogy legyen.

A módosítások időbeli hatálya:

 

Az új rendelkezések csak 2021. január 1-jén lépnek hatályba.

 

A módosítások tartalma:

  • A bevezetni kívánt változások kizárólag a szabályokat kijátszó cégeket érintik.
  • Amennyiben egy katázónak egy kifizetőtől egy évben hárommillió forintnál nagyobb bevétele származik, a hárommillió forinton felüli rész utáni 40 százalékos adót a kifizetőnek kell befizetnie. Lényeges, hogy a plusz terhet a kifizető cégnek kell megfizetni, ez alól csak egyetlen kivétel van, ha a kisadózó kifizetője külföldi.
  • A tervezett módosítások kiterjednek a kapcsolt vállalkozási formára is, tekintve, hogy számos cég úgy spórol a költségvetés és a tisztességes adófizetők kárára a közterheken, hogy a tulajdonosok színlelt katás vállalkozásaikon keresztül számláznak be a cégnek, így pedig a kata szabályait kijátszva minimális közteherrel vesznek ki pénzt a cégből.
  • Egy magánszemély csak egy vállalkozási formában lehet kisadózó.

Összegzés & Eredmények:

  • A tervezett módosítások a legtöbb katást nem érintik, de érdemben tisztíthatják a piaci viszonyokat.
  • A tervezett módosítások bevezetésével nem éri majd meg a „bújtatott foglalkoztatás”-ban történő alkalmazás.
  • A változtatások révén a munkavállalók megfelelően, szabályszerűen kerülnek bejelentésre és annak megfelelően adóznak majd, így az érintettek a jelenlegihez képest magasabb összegű ellátásokra pl. nyugdíjra szerezhetnek jogot.
  • Egyértelműen megszűnik az a torz versenyhelyzet, amely esetenként kimutatható, vagyis, hogy egyes szereplők jóval olcsóbban dolgoznak azoknál, akik teljes körűen megfelelnek a mindenkori szabályoknak.
  • Fontos hangsúlyozni, hogy a színlelt katás vállalkozások munkaerőpiacra terelésével - a költségvetési mozgástér bővülésével – szélesebb társadalmi és vállalkozói rétegeket érintő adónemek csökkentésére nyílik meg a lehetőség.